torsdag 26. januar 2017

Votter i restegarn

Når sant skal sies passer alle votter for restegarn. Det brukes jo så veldig lite, til og med av bunnfargen er det ofte ikke snakk om mer enn 30-40 gram i hvilke som helst votter. Og det er jo ikke sånn at selv om votter ikke er laget for rester så kan man ikke bruke rester likevel. 
Jeg sjøl har et vottepar jeg syns er et godt eksempel.

Til Julevotten2016 hadde jeg kun tre julefarger i Jamieson's of Shetland Spindrift, hvert nøste er på 25 gram. Og jeg hadde ikke mer enn det, 25 gram i hver farge var begrensninga mi. 

Til et vottepar trenger man stort sett 30-40 gram i en bunnfarge hvis de strikkes i to farger, så med 3 x 25 blir det problematisk. Men bare hvis man tenker smalt. 

I stedet løste jeg det på en måte som jeg syns fungerte bra. Mansjetten på de to vottene er like, men den ene er julerød og den andre julegrønn i hånda. 



Det er kanskje ikke i alles smak, men poenget mitt er at det er mange måter å løse restevotter på. 

I restegarnsvotteutfordringa vår er det to grupper du kan velge mellom, og begge gruppene skal legges i hvert sitt album på facebook-gruppa vår, Vottelauget og eventyrvottene. Og har du mye rester, god tid eller bare har lyst kan godt delta i begge to :D 


Gruppe 1 strikker min, Anns, votteoppskrift, Vottene 450 farger. Gruppe 2 strikker hvilket som helst av de andre vottene vi i Vottelauget har publisert. Vi har noen forslag til votter som passer veldig godt der du ønsker å bruke mange farger i små kvanta:


1. Pysje mæ alt av Torirot design


Foto: Ann Myhre

2. En smak av Muhu av Torirot design

Foto: Judith S Nilsen

3. Gjennom byporten av Judith S Nilsen

Foto: Judith S Nilsen

4. Mosaikk Av Wenche Roald 

Foto: Wenche Roald 

5. Heksas godterivotter av Merete Jansvik 

Foto: Sori på Ravelry 

6. Revenka av Møyfrid Engeset 
Foto: Møyfrid Engeset

7. Askeladden av Anne Skøyen

Foto: Tori Seierstad 

8. Tommelise av Møyfrid Engeset - eller variasjoner av den

Foto: Møyfrid Engeset
Til venstre: Askepotts uglevott (variant av Tre nøtter til Askepott av Tori Seierstad).
I midten: Tommelise
Til høyre: Babykongle (variant av Skogens kongle av Judith Seland Nilsen).

Selvfølgelig trenger du ikke strikke noen av forslagene. Har du et annet av våre votteoppskrifter i tankene, vær så god! 

På lørdag kommer et nytt blogginnlegg, da om hvordan Tori lot seg inspirere til å velge farger til vottene sine. En metode som kanskje du har lyst til å bruke også? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar